Jak poinformowało Miasto Jest Nasze, z końcem października stowarzyszenie złożyło zawiadomienie w prokuraturze dotyczące organizacji nocnych wyścigów w Warszawie. Organizacja utworzyła także zbiórkę, z której środki mają być przeznaczone na nagłaśnianie przestępstw bandytów drogowych oraz pomoc prawną. Dodatkowo podczas konferencji prasowej Miasto Jest Nasze przekazało szereg postulatów „Chodzi O Życie 2.0”.
Zawiadomienie złożone do prokuratury dotyczy podejrzenia popełnienia przestępstwa przez przedstawicieli Warsaw Night Racing.
- Po analizach i konsultacjach uznaliśmy, że WNR naruszył przepisy karne o bezpieczeństwie imprez masowych, gdyż organizowane przez WNR spędy wymagają odpowiedniego zgłoszenia i spełnienia szeregu wymogów dotyczących bezpieczeństwa dla tego typu imprez. Wiemy, że na taką drogę zdecydowała się prokuratura w Poznaniu wobec podobnej do WNR grupy organizującej nocne wyścigi w stolicy Wielkopolski i zdołała już nawet wnieść akt oskarżenia do sądu. Liczymy, że warszawska prokuratura również pójdzie tym tropem - informuje Miasto Jest Nasze.
Ponadto stowarzyszenie utworzyło zbiórkę, z której środki mają być przeznaczone na nagłaśnianie przestępstw bandytów drogowych oraz pomoc prawną. Na tę chwilę Miasto Jest Nasze zebrało prawie 27 tysięcy złotych.
Kampania społeczna z 2019 roku
Jak informuje Miasto Jest Nasze, w 2019 roku stowarzyszenie wraz z innymi ruchami miejskimi i organizacjami zainaugurowało kampanię społeczną „Chodzi O Życie”, przedstawiając cztery postulaty zmian: pierwszeństwo dla pieszych wchodzących na przejście; limit 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę; waloryzacja mandatów drogowych; skuteczna egzekucja przepisów drogowych.
W życie wprowadzono pierwsze trzy postulaty.
- Doprowadziło to znaczącej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Polska z szarego końca unijnych statystyk przesunęła się na środek. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków w latach 2021 – 2023 r. spadła o ponad 15%! - informuje Miasto Jest Nasze.
Chodzi O Życie 2.0 – postulaty
Jak podsumowuje stowarzyszenie, ostatnie tragedie (na ul. Woronicza, Trasie Łazienkowskiej czy A1) oraz statystyki potwierdzają, że jest jeszcze sporo do zrobienia, dlatego podczas konferencji prasowej Miasto Jest Nasze przedstawiło postulaty „Chodzi O Życie 2.0”: pełna automatyzacja kontroli (automatyczne rejestrowanie łamania przepisów drogowych i niestosowania się do środków karnych); brak oznakowania fotoradarów oraz koniec ze znakami ostrzegającymi o pomiarze oraz zakaz używania środków ostrzegających o pomiarach (np. aplikacje, nawigacje czy mapy); powrót urządzeń do automatycznej kontroli do samorządów.; surowsze kary, czyli wprowadzenie nowego rodzaju przestępstwa – zabójstwa drogowego, zakaz wyścigów, przymusowa konfiskata pojazdu w razie złamania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych oraz publiczny rejestr kierujących z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów; koniec z kursami redukującymi punkty karne i kasowanie punktów karnych po dwóch latach; skuteczna egzekucja obowiązujących przepisów poprzez nakładanie kar za naruszenia przepisów drogowych w uproszczonym postępowaniu administracyjnym; przekształcenie KR BRD w odrębną instytucję Krajowy Fundusz BRD – z własnym budżetem na poprawę BRD (Fundusz BRD) oraz uzupełnienie wakatów w Policji – obecnie ponad 2500 w Warszawie i kilkanaście tysięcy w całym kraju.